راهنما خرید

هنر خیاطی چیست و لوازم مورد نیاز آن

خیاطی جزء هنرهای اصلی بشر در سرتا سر جهان می‌باشد که این هنر کاربردی از زمان های گذشته تا به امروز طرفداران زیادی دارد و مردان و زنان بسیاری در سطوح مختلف با این هنر آشنا هستند. به فردی که به‌طور حرفه‌ای به دوخت، تعمیر و یا تغییر در پوشاک می پردازد خیاط گفته می‌شود که  این فرد به پارچه، مد و لباس علاقه خاصی دارد. با توجه به اهمیت و قدمت هنر خیاطی دنیای نخ در این مقاله در چند بخش مختلف، این هنر کاربردی و پرطرف‌دار جهانی را به شما علاقه‌مندان هنر معرفی می‌کند.

معرفی هنر خیاطی

از زمان انسان‌های نخستین تا به امروز پوشیدن لباس یک ضرورت بوده است و هر شخصی تمایل دارد که ظاهر خود را به بهترین شکل ممکن آراسته کند بنابراین رنگ و طراحی پوشاک باید هنرمندانه، زیبا، هماهنگ با شرایط محیط و باب روز باشد. از این رو فن یا به عبارتی هنر خیاطی به وجود آمد و در ردیف مشاغل مهم و کارآمد جامعه قرار گرفت و روز به روز در کنار هنرها و فنون دیگر رشد کرد و به روز شد. از گذشته تا امروز این هنر طرفداران زیادی داشته است و مردان و زنان بسیاری با این هنر در سطوح مختلف آشنا هستند.

تاریخچه هنر خیاطی

خیاطی هنری است که شاید به اندازه طول عمر انسان قدمت داشته باشد. از همان زمان که بشر نیاز به پوشش را در خود احساس کرد این هنر به‌وجود آمد. انسان اولیه که با دوخت و دوز آشنایی نداشت برای پوشاندن بدن خود از پوست حیوانات و برگ درختان استفاده می‌کرد. سال ها بعد انسان توانست با استخوان پرندگان، ماهی‌ها و نی‌های باریک خیزیران سوزن بسازد و از روده جانوران به عنوان نخ استفاده کند تا بتواند پوست حیوانات را به هم بدوزد و از آن ها لباس تهیه کند. احتیاج مبرم بشر به لباس باعث پیشرفت سریع این هنر شد و هر قومی برای خود لباس خاصی به وجود آورد که با فرهنگ آداب و رسوم آن قوم سازگاری داشت. مدارک و شواهد به دست آمده از نقاشی‌ها و حفاری‌های درون غارها و سنگ نوشته‌ها نشان دهنده سنت، اعتقادات و پوشش هر دوره است.

همچنین بخوانید: قیطان دوزی چیست

آثاری که در حدود پنج هزار سال قبل از میلاد به دست آمده نمایانگر شکل لباس خانم های یونان قدیم است که لباس‌های آن‌ها از یک پارچه بریده نشده درست شده است که دو طرف این لباس دارای درز و روی آن با بندی بسته می‌شد و به شکل بلوز و دامن به نظر می‌رسید. قسمت سرشانه را که پهن بود به وسیله‌ی سنجاق‌های مخصوص جمع می‌کردند و بلندی لباس به سلیقه‌ی خود آن‌ها بستگی داشته است. در زمان‌های گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده و به فرم دلخواه در می‌آوردند سپس به آن کوک و سنجاق زده و اقدام به دوخت می‌کردند یا برخی بر حسب تجربه و بدون الگو، لباس را برش زده که نیاز به چندین پرو داشت.

دو استاد خیاطی به نام‌های ویونت (Vionnet) و شانل (Shanel) که حساسیت و استعداد خاصی نسبت به زیبایی شناسی و مسایل اجتماعی داشتند، تغییرات خطوط اندام و بدن را کشف کردند. با آن‌که تعبیر و تفسیر این دو طراح متفاوت بود اما آنان را باید به‌وجود آورنده و مخترع اصلی لباس ساده و راحت امروزی دانست. رفته رفته با پیشرفت علم و تجربه، متدهای مختلفی در کشورهای مختلف برای خیاطی تدوین گردید و مورد استفاده قرار گرفت.

وسایل مورد نیاز برای هنر خیاطی

  1. انواع سوزن: سوزن‌های مورد نیاز خیاطی در انواع مختلف سوزن دست دوز، سوزن ته گرد و سوزن چرخ خیاطی موجود است.
  2. جا سوزنی
  3.  انگشت دانه: انگشتانه یا انگشت دانه ابزاری است از  جنس فلز که هنگام خیاطی  آن را نوک انگشت گذاشته تا مانع فرو رفتن سوزن به انگشت شود.
  4.  متر
  5. انواع خط‌کش: خط‌کش‌های خیاطی در انواع مختلف خط‌کش ساده، خط‌کش موازنه و خط‌کش T و گونیا موجود است
  6. پیستوله: برای طراحی خطوط منحنی مثل حلقه گردن و حلقه آستین مورد استفاده قرار می‌گیرد
  7. رولت: از ابزارهای مخصوص علامت‌گذاری در خیاطی است که از یک چرخ دندانه‌دار فلزی کوچک و یک دسته چوبی، لاکی یا فلزی تشکیل شده و برای علامت‌گذاری روی الگو و پارچه به کار می‌رود.
  8. قیچی مخصوص خیاطی: قیچی باید فلزی بوده، تیغه آن از جنس فولاد مناسب ساخته شده و قابل تیز کردن باشد.
  9. بشکاف
  10. صابون خیاطی
  11. مانکن
  12. آیینه
  13. کاغذالگوکشی
  14. کاغذکاربن
  15. اتو
  16. اتوسردیاسنگی
  17. میز اتوکشی
  18. نخ خیاطی
  19. چرخ خیاطی
  20. پارچه

همچنین بخوانید: لیست تمام لوازم خیاطی

انواع متدهای هنر خیاطی

  • گرلاوین
  • متریک
  • مولر
  • فرانسوی
  • ایتالیایی
  • سایزبندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *