راهنما خرید

هنرگلدوزی وتاریخچه آن

گلدوزی چیست؟

تعریف گلدوزی بسیار ساده است. گلدوزی هم هنر و هم علم است. هنر تزئین پارچه با نخ در حالی که از سوزن برای انجام آنها استفاده می‌شود. پس هر پارچه‌ای که با نخ و به کمک سوزن تزئین شود نمایی از هنر گلدوزی را به نمایش می‌گذارد.

تاریخچه گلدوزی به زمان دوران باستان می‌رسد

به گفته کارشناسان، صنعت گلدوزی در شرق و خاورمیانه آغاز شد. در ابتدا انسان اولیه تکه‌های پوست حیوانات را به هم پیوند میزد تا لباس بسازد. با این حال، اجداد ما، همان‌قدر که ابتدایی بودند، از سوزن‌ها و نخ‌های اولیه‌شان برای تزیین لباس‌هایشان استفاده می‌کردند. زیرا نیاز، احترام و اشتیاق به زیبایی به قدمت خلقت انسان بازمی‌گردد. بسیاری از آثار باستانی (گلدان‌ها، حکاکی‌ها و نقاشی‌ها) که از دوران اولیه بشریت سرچشمه می‌گیرند و از گهواره‌های مسکونی تمدن‌های باستانی جمع‌آوری شده‌اند، افرادی را نشان می‌دهند که لباس‌هایی با گلدوزی‌های دست‌دوزی بر تن دارند.

 

در 5000 سال قبل از میلاد مسیح در سیبری، باستان‌شناسان پوست حیواناتی را یافتند که صدف‌هایی روی آن دوخته شده بود. بیشتر بخیه‌ها کاملا استادانه بود. صدف‌ها سوراخ‌های کوچکی داشتند که با دقت سوراخ شده بودند. علاوه بر این، پوسته‌ها الگوهای شفاف و طرح‌های تزئینی را برای تزیین پوست ایجاد می‌کردند. ایده اضافه کردن عناصر اضافی به گلدوزی بسیار سریع گسترش یافت.

بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که در حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح، در چین باستان، گلدوزی‌های لباس شامل نخ‌های ابریشمی، سنگ، مهره و مروارید واقعی بود. با توجه به تاریخچه گلدوزی که از روی تصاویر، گلدان‌ها و حکاکی‌ها مشخص است، چینی‌ها در قرن پنجم تا سوم قبل از میلاد از دوخت زنجیره‌ای با نخ‌های ابریشمی‌ استفاده می‌کردند. آنها علاقه زیادی به زینت دادن به لباس‌های خود داشته‌اند.

 

در این مرحله به جرات می‌توان گفت که گلدوزی شکلی از یک هنر حیله‌گرانه و توسعه‌یافته است. این هنر در سوابق تاریخی تمام تمدن‌های باستانی وجود دارد. با گذشت زمان، گلدوزی پیچیده‌تر شد و در زندگی مردم حضور پیدا کرد.

اولین گلدوزی را چه کسی انجام داد؟

شواهدی مبنی بر استفاده از گلدوزی در مصر باستان وجود دارد، زیرا یقه لباسی که متعلق به پادشاه توت عنخ آمون است و همراه با او دفن شده است نشانه‌هایی از گلدوزی دارد. این لباس در سال 1024 قبل از میلاد یافت شده است. با این حال، گلدوزی می‌تواند قدمت بیشتری داشته باشد. در چین می‌توان قدیمی‌ترین مدرک برای اثبات وجود این هنر در دنیا را دید.

حقیقت امر این است که تاریخچه گلدوزی به 3000 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و قطعات و طرح‌های مربوط به این دوره هنوز هم موجود است. در تکنیک‌های چینی از رشته‌های ظریف نخ ابریشم استفاده می‌شود، پارچه‌ای که امروزه هنوز هم رایج است.

 

نکات برجسته در تاریخچه گلدوزی

مجموعه‌های متعددی در سراسر جهان در موزه‌ها نگهداری می‌شوند که قدمت آن‌ها به هزاره‌ها قبل بازمی‌گردد و پیشرفت گلدوزی را نشان می‌دهد. برخی از دوره‌های کلیدی عبارتند از:

ملیله بایو یکی از قدیمی‌ترین گلدوزی‌های مربوط به قرون وسطی یعنی سال 1066 قبل از میلاد است. یک ملیله 70 متری از چندین قطعه که با حاشیه‌های متفاوت به هم وصل شده و با تکنیک‌های دوخت زنجیره‌ای ساخته شده است.

با شکوفایی بودیسم در چین، گلدوزی به طور گسترده‌ای برای احترام به مجسمه‌ها و داستان‌های بودا مورد استفاده قرار گرفت. یک دوشیزه دربار در دوران سلسله تانگ، هفت فصل را با انواع بخیه‌های سوترای بودا روی یک فوت مربع ابریشم گلدوزی کرد! کتاب‌های الگو که مخصوصاً برای هنر گلدوزی طراحی شده‌اند، در حدود قرن شانزدهم با مجموعه‌هایی از طرح‌های چاپی یا حتی نمونه‌های گلدوزی دیده می‌شوند.

توری که برای تزیین جوراب و یقه استفاده می‌شد، نوآوری مهم صنعت مد در قرن هفدهم بود. در اواخر قرن هفدهم، لحاف‌کاری، به‌ویژه لحاف‌های تکه‌کاری مورد توجه قرار گرفت. مردم شروع به در نظر گرفتن این هنر به عنوان یک تزئین کردند تا نشانه‌ای از ثروت و موقعیت باشد. زیرا اکنون در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین دستگاه گلدوزی دستی در قرن هجدهم طراحی شد و اولین دستگاه در سال 1868 ساخته شد. در نیمه دوم قرن نوزدهم نمونه‌هایی از روبان‌دوزی مدرن و طرح‌های دوخت متقاطع در سراسر اروپا مشاهده شد.

 

پارچه‌های مخصوص گلدوزی

پارچه گونی : اگر در گلدوزی حرفه‌ای هستید، این پارچه مناسب شماست.
پارچه کتان: یکی از پارچه‌های قدیمی موجود در جهان است و به طرح گلدوزی شما یک حس خاصی می‌دهد.
تور: برای افرادی که به یک پارچه با طرح منظم نیاز دارند، مناسب است.
شانتون: استفاده از این پارچه باعث برجسته شدن طرح گلدوزی می‌شود.
لینن: اگر به دنبال گلدوزی بر روی لباس برای فصل گرم هستید، این پارچه را انتخاب کنید.
متقال: این نوع پارچه بسیار مقاوم است و گلدوزی بر روی آن راحت است.
نخ پنبه: پارچه با جنس نخ پنبه به محیط زیست آسیبی نمی‌زند و طرح گلدوزی زیبایی نیز بر روی آن می‌توان دوخت.
الیاف طبیعی: انتخاب خوبی برای داشتن لباسی گلدوزی شده برای همه سال است.

آشنایی با وسایل گلدوزی با دست

کارگاه گلدوزی (hoop)

کارگاه های گلدوزی از جمله وسایل گلدوزی است که در دو جنس چوبی و پلاستیکی در بازار موجود است. از نظر شکل هم کارگاه ها می تواند دایره ای یا مستطیلی شکل باشد. به هر حال بهترین نوع آن، کارگاه چوبی است. با چفت شدن دو حلقه کارگاه، پارچه به خوبی صاف و کشیده نگه داشته می شود و نگه داشتن پارچه حین گلدوزی را راحت تر می کند.

نخ

انواع نخ های مورد استفاده به عنوان وسایل گلدوزی عبارتند از:

  • نخ های فانتزی
  • نخ های رویی و زیری: که هر دو باید دارای یک نمره و یک رنگ باشند.
  • نخ لطیف: که برای گلدوزی روی پارچه های دارای بافت ریز به کار می رود. این نخ ها از ۶ رشته تشکیل شده اند که امکان جدا کردن هر یک از این ۶ رشته هم وجود دارد.
  • نخ معمولی: این نخ از جنس پنبه براق است و در دوخت های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. در نخ های معمولی برخلاف نخ های لطیف نمی توان رشته های تشکیل دهنده آن را از هم جدا کرد.
  • نخ ابریشمی: این نخ ها به شکل براق هستند و برای گلدوزی بر روی پارچه های ظریف و نازک استفاده می شود.
  • نخ نامرئی: از این نخ در موارد ضروری استفاده می شود و باید در نظر داشته باشید که کار کردن دائم با نخ نامرئی عمر چرخ خیاطی شما را کم می کند.

پارچه

لایی

  • لایی های موجود در بازار به شکل های زیر یافت می شود و به عنوان یکی از وسایل گلدوزی به حساب می آید:
    • لایی ارگانز
    • لایی چسب
    • لایی چسب پارچه ای
    • رانفیکس
    • لایی چسب کاغذی
    • سوزن گلدوزی (needle)

       

      سوزن هایی که در گلدوزی استفاده می شود هم انواع متفاوتی دارد که هر کدام برای هدف خاصی به کار می رود. بعضی از این سوزن ها از این قرارند:

      • سوزن سر سوخته یا سر سیاه: در پارچه های کشباف و پارچه هایی که در ساختار آن ها کش وجود دارد به خاطر این که طول و عرض پارچه حین کار خاصیت ارتجاعی دارد از این نوع سوزن استفاده می کنند.
      • سوزن ژوردوزی: برای گلدوزی روی پارچه های کتان و اورگانز که بافت لطیفی دارد از سوزن ژوردوزی استفاده می شود. این سوزن نوک منحنی و گردی دارد و برای زیگزاگ و طرح دوزی به کار می رود.
      • سوزن دوقلو: برای گلدوزی روی پارچه های نخی از سوزن دوقلو استفاده می شود.
      • سوزن سه گوش: سوزن سه گوش سوزنی نوک تیز است که برای گلدوزی روی پارچه های جیر و چرم به کار می رود و به راحتی در این پارچه ها فرو می رود.

      سوزن های معمولی گلدوزی در اندازه های مختلفی وجود دارند که هر چه شماره سوزن کوچکتر بشود اندازه آن بزرگتر خواهد شد. توصیه می کنیم همیشه اندازه سوزن تان را کمی بزرگتر از سایز نخ تان انتخاب کنید.

    • کاربن

      از کاربن برای انتقال طرح بر روی پارچه استفاده می کنند. به جای کاربن می توانید از مداد خیاطی، ماژیک یا انواع خودکارها مثل خودکار ژله ای استفاده کنید که البته باید جوهر محو شونده داشته باشد.

       

    • قیچی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *