راهنما خرید

هنر روبان دوزی

هنر روبان دوزی یکی از هنرهای بسیار جذاب و در عین حال ساده می باشد که از این هنر بیشتر برای تزیینات روی لباس و پارچه استفاده می کنند و بیشتر با استفاده از روبان های ساتن و توری انجام می شوند.

هنر روبان دوزی از زیرشاخه های سوزن دوزی است که با استفاده از روبان و نخ گلدوزی انجام می شود. برای انجام این کار بهتر است در مرحله اول پارچه ای مناسب انتخاب کنید زیرا اگر پارچه مناسبی انتخاب نکنید ممکن است روبان دوزی شما به خوبی انجام نشود و کثیف دیده شود. بهتر است پارچه ای را انتخاب نمایید که سوزن به راحتی از پارچه عبور کند تا کار شما بهتر و زیباتر دیده شود. نخ هایی که برای روبان دوزي باید استفاده نمایید نخ های دمسه گلدوزی می باشند که برای کار شما مناسب می باشد اما شما می توانید از نخ های عمامه ای و دیسکو نیز استفاده نمایید. پهنی روبان را با توجه به نقشه ای که دارید می توانید انتخاب کنید و روبان های پهن برای گل های درشت و روبان های باریک برای گل های ریز مناسب هستند.

تاریخچه روبان دوزی

قدمت هنر روبان دوزی مربوط به سال 1700 میلادی است که بیشتر برای تزیین دکور منزل و لباس استفاده می شده است. این هنر متعلق به کشورهای فرانسه و هلند می باشد که در ایران سابقه زیادی نداشته است اما امروزه در ایران نیز هنرمندان زیادی به این هنر پرداخته اند و با آن کسب درآمد می کنند زیرا که این هنر نیز از پوسته خود خارج شده و برای موارد بسیاری از آن استفاده می کنند و روز به روز نیز در حال گسترش می باشد.

انواع روبان

· روبان حریر هابوتان

روبان های حریر هابوتان نازک و نرم هستند و دارای لبه پرداخت شده می باشند. از این نوع روبان ها هنگامی استفاده می شود که یک یا دو سمت روبان دیده شود.

· روبان توری

این نوع روبان ها نازک و بدن نما و کدر هستند که سطحی درخشان و براق دارند و بسیار نرم هستند و جنس آن ها از نخ مصنوعی می باشد. از این روبان ها بیشتر در مواقعی که روبان در امتداد طول خود جمع می شود، استفاده می کنند زیرا که هدف از این کار این است که دو طرف روبان دیده شود.

· روبان لبه دوزی شده

این نوع روبان ها مانند روبان های ساتن دارای لبه های حاشیه دار می باشند که کمی زبر هستند و جنس نخ آن ها از کتان و نخ مصنوعی می باشد و بیشتر برای طرح هایی که فقط یک طرف آن ها دیده می شود استفاده می شود.

· روبان ژاگارد

روبان ژاگارد که یکی از انواع روبان ها می باشد دارای طرح پیچیده ای است و معمولا زبر می باشند و جنس نخ آن ها کتان و یا نخ مصنوعی است. استفاده از این روبان ها هم برای طرح هایی مناسب است که فقط یک سمت روبان دیده می شود.

· روبان گروگرین

بافت این نوع روبان ها شبیه به کشباف است و زبری آن ها متوسط است همچنین جنس نخ این روبان ها از کتان یا نخ مصنوعی است و بیشتر برای طرح هایی که دو طرف آن ها دیده می شود مناسب می باشند.

· روبان ساتنی دوطرفه

هر دو طرف این نوع روبان ها درخشان هستند و گاهی نیز هر طرف آن ها از یک رنگ متفاوت می باشد و زبری آن ها متوسط است و جنس نخ آن ها کتان و یا نخ مصنوعی می باشد. این روبان ها برای طرح هایی مناسب هستند که دو طرف روبان دیده شود.

· روبان گلدار

این نوع روبان ها از لحاظ جنس تنوع بالایی دارند و دارای لبه های با حاشیه پرداخت شده می باشند.

· روبان حریر

روبان حریر یکی از معروف ترین انواع روبان ها می باشد که از پارچه های حریری تولید می شود و جنس نخ آن ها طبیعی و یا مصنوعی است.

· روبان سیم دار

معمولا روبان های سیم دار از نخ مصنوعی تولید می شوند.

· روبان تافته

این روبان ها دارای تار و پودی با رنگ های مختلف می باشد که حالت نرمی و زبری آن ها متوسط است و در هنگام استفاده روبان در امتداد طول خود جمع می شود و یک یا دو طرف آن دیده می شود.

· روبان مخملی

یک طرف این نوع روبان ها دارای بافت مخملی می باشند و طرف دیگر آن ها کدر و مات می باشند. زبری آن ها متوسط است و جنس آن ها از نخ مصنوعی، کتان و ریون می باشد و برای طرح هایی که یک یا دو طرف روبان دیده می شود مناسب می باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *