راهنما خرید

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

چگونه خیاط شویم:سلام دوستان امروز با یکی دیگه از مطالب آموزش خیاطی در خدمت شما هستیم.

خیلی وقت های برای شما اتفاق افتاده که از یک لباس زیبا بسیار خوشتان بیاید ولی به خاطر بعضی از موارد از خرید لباس مورد علاقه خود منصرف بشید اما این راه کار نیست ما در این مطلب به شما میگیم که با استفاده از مهارت خود بتوانیدبرای خود لباس ایدآل تهیه کنید.

شاید مدل مانتو یا پیراهنی که در فروشگاه می‌بینید، با سلیقه شما جور باشد، اما شاید زیادی کوتاه یا بلند باشد،

آستینش تنگ یا گشاد باشد، یا لازم باشد گودی کمرتان گرفته شود؛ بنابراین لباس‌های آماده، همیشه قالب بدن نیستند؛

درحالی که با هنر خیاطی می‌توانید لباس‌هایتان را درست مطابق اندازه‌هایتان بدوزید و با طراحی مورد علاقه‌تان، منحصربه‌فرد باشید.

خیاطی فقط راهی برای ابراز خلاقیت شما نیست. شغل خیاطی می‌تواند راهی پرسود برای کسب درآمد و البته شهرت باشد. اما این در صورتی اتفاق می‌افتد که به این حرفه عشق و علاقه داشته باشید.

اگر کمی خلاقیت نیز چاشنی این علاقه کنید، مهارت خلاقانه و جذاب خیاطی می‌تواند شما را به درآمدهای عالی برساند، هرچند ممکن است که قصد شما از یادگیری این حرفه، فقط پروژه‌های دوخت ساده و رفع نیاز خانواده به خیاطی باشد، اما همین اندازه یادگیری نیز می‌تواند یک درآمد مخفی برای شما و خانواده محسوب شود.

آیا بازار کار خیاطی اشباع شده است؟

خیاطی، شغلی است به وسعت صنعت نساجی!

یکی از مزایای قابل توجه حرفه خیاطی این است که هر شخصی با یادگیری این دانش خلاقانه می‌تواند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند. مهم نیست که شما چه سطحی از این دانش را یاد گرفتید؛ در هر صورت به همان میزان هم می‌توانید از این حرفه کسب درآمد کنید.

همچنین بخوانید: انواع نخ در خیاطی

شاید فقط می‌توانید لباس‌های کودک خودتان را بدوزید و یا تعمیر لباس‌های خانواده را با سرعت انجام دهید؛ همین میزان یادگیری نیز شما را از صرف بسیاری از هزینه‌ها دور می‌کند. ممکن است وقت بیشتری برای یادگیری خیاطی گذاشته باشید؛ در این صورت می‌توانید سفارشات خانگی را قبول کنید. همچنین اگر به خودتان اطمینان پیدا کردید، زمان آن رسیده که یک خیاط خانه کوچک راه بیندازید و سفارشات بیشتری قبول کنید.

در کنار این موارد شغل خیاطی به اندازه صنعت نساجی دارای موقعیت شغلی است. می‌توان گفت که بیش از 150 فرصت شغلی مختلف در حرفه خیاطی وجود دارد و برخی از آن‌ها بیشتر مورد توجه هستند.

به طور مثال می‌توانید در تولیدی‌های لباس مشغول به کار شوید. اگر آموزش‌های آکادمیک لازم درزمینه طراحی لباس را دیده باشید، به راحتی می‌توانید به‌عنوان یک طراح لباس مطرح شوید. همچنین با یادگیری خیاطی می‌توانید در مشاغل مرتبط مانند صنعت دوخت کفش، دوخت چرم، دوخت چمدان و کیف و موارد نزدیک به این‌ها مشغول به کار شوید.

از سوی دیگر صنعت دوخت و دوز و خیاطی لباس بسیار گسترده است. دوخت پوشاک آقایان، لباس عروس، پوشاک کودکان و خیاطی لباس بانوان تنها بخشی از این موارد است. در ضمن هرکدام از این عرصه‌ها نیز بسیار گسترده هستند. بنابراین از مسیر شغلی خیاطی و کار پیدا کردن در این مسیر هراسی نداشته باشید؛ زیرا به اندازه کافی در این شغل، فرصت کاری برای شما فراهم خواهد شد.

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

خیاطی از چه زمانی به وجود آمده است؟

پوشاک در کنار مسکن و خوراک، از نیازهای اولیه و اساسی بشر و از بارزترین نمونه‌های فرهنگ در جامعه است. از آنجا که پوشیدن لباس یک ضرورت است، هر شخصی تمایل دارد که ظاهر خود را به بهترین شکل ممکن به جهانیان عرضه کند. بنابراین رنگ و طراحی پوشاک باید هنرمندانه، زیبا، هماهنگ با شرایط محیط و باب روز باشد. از این رو فن یا به عبارتی هنر خیاطی به وجود آمد، در ردیف مشاغل مهم و کارآمد جامعه قرار گرفت و روز به روز در کنار هنرها و فنون دیگر رشد کرد و به روز شد.

هنر با ارزش خیاطی نه تنها می‌تواند در سطوح وسیع اقتصادی موثر باشد، بلکه همگام با اثرات گسترده‌ی تولیدی، جنبه‌های گوناگون هنری را نیز نمایان سازد. لباس بازتابی از توان اقتصادی، نگرش سیاسی، قابلیت‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، فلسفی و پایبندی‌های رسمی و سنتی دارد و امروزه تحت نفوذ نظام سرمایه‌داری قرار گرفته، به کالا تبدیل شده و ارزشی دوگانه یافته است.

همچنین بخوانید: بهترین مارک نخ برای چرخ خیاطی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی صنایع دوخت و بافت، تهیه‌ی پوشاک دارای دو بعد صنعتی و تجاری شده است. این فن با هنرهای دیگر مانند بافتنی، رودوزی، تکه‌دوزی، قلاب‌بافی، سنگ‌دوزی، مرواریددوزی و غیره در ارتباط است و خیاط در دوخت سفارشات از آن‌ها بهره می‌برد.

در گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده، به فرم دلخواه در می‌آوردند. کوک و سنجاق زده و اقدام به دوخت می‌کردند. برخی نیز بر حسب تجربه و بدون الگو لباس را برش می‌زدند که این روش نیاز به چندین پرو داشت. به تدریج با پیشرفت علم و تجربه، متدهایی تدوین و در کشورهای مختلف رایج شد؛ متد گرلاوین، متد فرانسوی Esmod، متد ژاپن، متد متریک و متد مولر آلمانی.

ایران یکی از کشورهایی است که خیاطان بسیار با کیفیتی را دارد اما به دلیل ناآگاهی و کافی نبودن امکانات‌شان و همچنین عدم تبلیغات صحیح نتوانستند به جایگاهی که می‌خواهند برسند. آموزش خیاطی یکی از مهارت‌هایی است که بسیار مورد اقبال افراد قرار می‌گیرد و اگر به کسب و کار خیاطی خود بها دهند، می‌توانند به درآمدهای بالایی برسند. در این مقاله ۱۲ فایده شغل خیاطی را برای شما بازگو خواهیم کرد تا اگر به این حرفه علاقه دارید، پس از گذراندن دوره‌های آموزش خیاطی، فعالیت خود را آغاز کنید.

نخستین چرخ خیاطی در جهان را یک فرانسوی ساخته است و در سال ۱۷۹۰ توانسته است حق اختراع آن را به نام خود در ایالات متحده ثبت کند.

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

مهارت و دانش مورد نیاز شغل خیاطی

  • مهارت برش الگو
  • شناخت انواع پارچه و ویژگی‌های آن
  • مهارت دوزندگی
  • علاقه‌ی زیاد به طراحی، دوخت، مد و آگاهی از جدیدترین ترندهای خیاطی
  • آگاهی از جدیدترین متدهای خیاطی و اصول مد و فشن
  • آشنایی با انواع رنگ و اصوا رنگ شناسی
  • توجه به علایق و گرایش مشتریان
  • خلاقیت و قدرت تجسم طرح‌ها
  • مهارت ارتباطی مناسب در زمان برخورد با مشتری
  • دقت و توجه زیاد به جزئیات
  • توانایی حفظ تمرکز در ساعات کار طولانی
  • داشتن ظاهری خوب و پسندیده
  • داشتن پشتکار و تجریه
  • داشتن نظم و مدیریت زمان برای تحویل به موقع سفارشات
  • داشتن و حفظ سلامت جسمی

فرصت شغلی و بازار کار خیاطی چگونه است؟

برای یک خیاط استخدام به صورت تمام وقت، تنها بخش کوچکی از زمینه‌های اشتغال را شامل می‌شود. استخدام خیاط می‌تواند در شرکت‌های تولیدی و یا کارگاه‌های معتبر پوشاک که دوزندگی را به روش سنتی و نه با ماشین آلات، انجام می‌دهند اتفاق بیافتد.

با یادگیری فن خیاطی ، می‌توان برای کارگاه‌های خیاطی کوچک، تولیدکنندگان لباس، شرکت‌های طراحی مد لباس و سایر مراکز مرتبط کار کرد. زمینه‌ی کارآفرینی و خوداشتغالی نیز در این شغل بسیار زیاد است. با استفاده از وام‌های اداره‌ی کار یا فنی‌وحرفه‌ای می‌توان به خوداشتغال‌زایی دست یافت. همچنین می‌توان با گذراندن آزمون مربی‌گری و دریافت مجوز از وزارت کار، آموزشگاه تاسیس کرد و به عنوان مربی به کار مشغول شد.

مزون لباس عروس و نامزدی، چرم‌دوزی، الیاف‌سنجی، دبیری مرتبط، طراحی صحنه، طراحی اندام، تولید لباس بچه‌گانه، زنانه‌دوزی، مردانه‌دوزی و دوخت‌های تزیینی از جمله شغل‌های مرتبط با این رشته است.

همچنین بخوانید: علت جمع شدن نخ سردوز

اما زمینه کارآفرینی و خود اشتغالی در این شغل اهمیت بیشتری دارد. خیاطان علاقه‌مند و توانمند با داشتن تجربه و سرمایه کافی می‌توانند به طور مستقل کار کنند. به عنوان مثال می‌توانند ِکارگاه خیاطی راه اندازی کنند و یا حتی در منزل خود به خیاطی بپردازند.

همچنین می‌توانند با گذراندن موفق آزمون مربی گری خیاطی و دریافت مجوز از وزات کار، آموزشگاه خیاطی تأسیس کنند و به عنوان مربی به کار آموزش خیاطی مشغول شوند. و یا حتی به عنوان مشاور راه اندازی کسب و کار خیاطی فعالیت کنند.

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

مسیر ثابت شده برای تبدیل شدن به یک خیاط چگونه است؟

1 – علاقه، پشتکار و خلاقیت!

مسیر شغلی خیاطی راهی طولانی و در برخی موارد سخت است. بنابراین قبل از هر چیز برای گام گذاشتن در این مسیر نیاز به علاقه و عشق به حرفه خیاطی دارید. علاقه‌مندی به یک کار فقط مختص حرفه خیاطی نیست و به تمام مشاغل مربوط است؛ اما با توجه به اینکه خیاطی نیاز شدیدی به خلاقیت دارد، حتما باید با عشق و علاقه در این مسیر بیایید.

قبل از هر چیز برای گام گذاشتن در این مسیر نیاز به علاقه و عشق به حرفه خیاطی دارید.

علاقه به خیاطی جنبه‌های مختلفی دارد و فقط به خلاقیت در آن خلاصه نمی‌شود. شما در این مسیر نیاز دارید که هرروز اطلاعات خود را به‌روز کنید، طراحی مدل‌های جدید را یاد بگیرید و اخبار مربوط به مد درزمینه رنگ سال و نوع پوشش را از موسسات معتبر آن مانند پنتون پیگیری کنید.

علاوه بر آن، سعی کنید که قدرت خلاقیت خودتان را بالا ببرید و قدرت تجسم طرح‌های مختلف را در خود افزایش دهید تا بتوانید طرح‌ها و مدل‌های مختلف را طراحی کنید. تمامی این موارد در کنار هم موجب می‌شود که مهارت شما در این زمینه افزایش پیدا کند و ترکیب مهارت در کنار خلاقیت و علاقه، شما را تبدیل به یک خیاط حرفه‌ای خواهد کرد.

2 – آموزش ، یادگیری، تمرین!

اگر قصد دارید یک خیاطی حرفه‌ای شوید، باید ابتدا اصول این شغل را آموزش ببینید. یادگیری خیاطی از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از همان دوران دبیرستان، رشته طراحی دوخت را انتخاب کنید و اصول خیاطی را آموزش ببینید. اما روش آسان دیگر که برای همه امکان‌پذیر است، شرکت در دوره‌های آموزشی خیاطی در آموزشگاه‌های مختلف است. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم که مهارت‌های ریاضی و حساب خودتان را بالا ببرید؛ زیرا در یادگیری مهارت جذاب خیاطی یک مزیت محسوب می‌شود.

3 – با متدها آشنا باشید!

حتما می دانید که خیاطی دارای روش های فراوانی است که برخی از آنها مناسب تازه کاران بوده و برخی دیگر برای خیاطان قدیمی تر است. البته باید بگوییم هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف بسیاری بوده و هیچ کدام کامل نیستند.
به طور نمونه روش گولاوین قدیمی ترین روش خیاطی دارای پیچیدگی های بسیاری بوده و مشکلات متعددی دارد به همین دلیل است که این روزها کمتر کسی به سراغ روش گولاوین در خیاطی می رود و این روش به مرور زمان در حال فراموشی است.

البته هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ اما این روزها روش مولر به‌عنوان بهترین روش الگو کشی شناخته می‌شود. بنابراین اگر قصد دارید تبدیل به یک خیاط حرفه‌ای شوید و در از حرفه خیاطی به‌صورت کاربردی کسب درآمد کنید، به شما توصیه می‌کنیم که روش مولر را یاد بگیر‌ید.

اما در صورتی که قصد شما از یادگیری خیاطی فقط برطرف کردن نیازهای خانواده است، روش‌های گرلاوین و متریک آسان‌تر هستند. هنگام استفاده از این روش‌ها، با سرعت بیشتر و بدون نیاز به حساب‌های ریاضی پیچیده و زمان‌بر، می‌توانید یک پروژه دوخت را به پایان برسانید.

( در ادامه همین مطلب، متدهای خیاطی را هم به صورت خلاصه توضیح داده ایم … )

4 – بدون الگو به سراغ خیاطی نروید!

اگر مبتدی هستید بهتر است هرگز به سراغ خیاطی بدون الگو نروید؛ زیرا تنها با کمک الگو است که می توانید آن را بر روی پارچه قرار دهید و بدون ایجاد مشکل و با استفاده از کمی دقت، پارچه را ببرید و لباس مورد نظرتان را بدوزید.

البته هنگام طراحی و برش الگو ممکن است یک هنرجو یا یک خیاط تازه کار به مشکلات متعددی برخورد کند و اشتباهات بسیاری داشته باشد اما با وجود این می تواند برای آن که هنگام قرار دادن الگو بر روی پارچه با مشکل رو به رو نشود و یا هنگام برش اشتباهی انجام انجام ندهد، بارها آن را تمرین کرده و با سوزن های مخصوص و گیره های مناسب، الگو را به پارچه وصل کند تا برش دقیق انجام شود.

همچنین بسیاری از خیاطان پیش از برش پارچه الگوها را به هم وصل کرده و آنها را همچون یک لباس در می آورند و ابتدا آن را بر تن خود امتحان کرده و سپس با توجه به آنها پارچه را می برند و می دوزند.

اگر مبتدی هستید بهتر است هرگز به سراغ خیاطی بدون الگو نروید.

5 – مهارت فقط دوخت و دوز نیست!

همان‌طور که بیان شد، برای حضور در این حرفه نیاز به آموزش دارید. اما مهارت‌هایی که باید در این زمینه آموزش ببینید، فقط به شناخت الگو و کشیدن آن مربوط نمی‌شود. به عبارت دیگر به وسعت طرح‌های به‌کاررفته در پارچه‌های مختلف و جنس هرکدام، باید آموزش ببینید تا متناسب هر پارچه لباسی زیبا و خاص بدوزید.

بنابراین شناخت انواع پارچه و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها یکی از مهارت‌هایی است که باید در مسیر شغلی خیاطی یاد بگیرید. اما در کنار این مهارت باید در زمینه دوخت لباس‌های مختلف مهارت کسب کنید تا در دوزندگی حرفه‌ای و درجه‌یک شوید.

6 – ارتباط درست و اصولی با مشتری را یاد بگیرید!

اگر قصد دارید که در مسیر شغلی خیاطی پیشرفت کنید و از این حرفه درآمد کسب کنید، باید حتما خوش‌اخلاق باشید!

شما در این مسیر باید مهارت‌های ارتباطی مناسبی در مقابل مشتریان داشته باشید. فراموش نکنید کسانی که حرفه خیاطی را بلد هستند، کم نیستند؛ اما مشتریان در کنار کیفیت مناسب پروژه‌های دوخت، به دنبال یک خیاط مشتری مدار هستند. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که مهارت‌های مهم ارتباطی مانند خوب گوش دادن، صبور بودن، خوب سخن گفتن، صداقت در بیان، لحن مناسب و آرام و… را یاد بگیرید.

در کنار این موارد، به ظاهر خود توجه کنید و سعی کنید همیشه مرتب و منظم در مقابل مشتریان ظاهر شوید، زیرا ظاهر مرتب شما نشانه‌ای از نظم شما در روند کار است. علاوه بر آن، سعی کنید که تمامی سفارشات مشتریان خود را به موقع تحویل بدهید. داشتن نظم و مدیریت زمان برای تحویل به موقع سفارشات، در جذب مشتریان بسیار مهم است.

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

7 – توجه به جزییات، شما را متمایز میکند!

یک خیاط در هر سطحی از مسیر شغلی خیاطی که باشد، هرروز با جزییات زیادی در آن روبرو می‌شود. حتی بدون اینکه با مشتریان متعدد در ارتباط باشید و یا بخواهید به خیاطی به‌عنوان یک شغل نگاه کنید؛ بازهم جزییات زیادی در خیاطی وجود دارد. یک پروژه خیاطی کوچک و یا بزرگ شاید وقت کمی از شما بگیرد؛ اما در همان زمان محدود باید تمام دقت و توجه خودتان را معطوف به کار کنید تا نتیجه نهایی خوب و مناسب دربیاید.

بنابراین حتما به جزییات در خیاطی دقت کنید تا نتیجه‌هایی کار، زیبا و کارآمد باشد. در این صورت حتما خستگی دقت به تمام این جزییات نیز از تن شما خارج خواهد شد.

8 – استفاده از پارچه کشی را به آینده موکول کنید!

یکی از نکاتی که باید در ابتدای کار خود به آن توجه کنید آن است که به هیچ عنوان به سراغ پارچه های کشی نروید زیرا دوخت آنها کمی با سایر پارچه ها تفاوت داشته و سختی های خودش را دارد. از همین رو بهتر است در ابتدای کار از پارچه های ساده استفاده کنید تا کمی تجربه به دست آورید و به اصطلاح دستتان راه بیوفتد آن وقت به سراغ سایر پارچه ها بروید.

همچنین به شما پیشنهاد می دهیم ساده ترین الگوها را انتخاب کرده و از آنها شروع کنید. دامن های ساده و بلند و بلوزهای بی آستین، می توانند پیشنهادات خوبی برای یک کارآموز باشند.

 9 – وسایل مورد نیاز برای خیاطی را تهیه کنید

تمام خیاطان باید وسایل مورد نیاز را برای خود تهیه کنند اما شاید لازم نباشد در ابتدای کارتان تمامی لوازم خیاطی را تهیه کنید زیرا با لوازم اولیه هم می توان شروع کرد و پس از آن به مرور یک به یک آنچه نیاز دارید را تهیه کنید. اما یه خیاط مبتدی در ابتدای راه به چه لوازمی نیاز دارد؟ پاسخ به این سوال را در ادامه به شما می گوییم:

  • کاغذ الگو
  • قیچی کاغذ
  • قیچی پارچه
  • سوزن
  • سوزن ته گرد
  • نخ خیاطی
  • نخ کوک
  • رولت
  • کاربن خیاطی
  • گچ
  • صابون
  • خط کش بلند
  • خط ‌کش منحنی
  • لوازم‌التحریر
  • مداد رنگی
  • بالشتک بیضی
  • لایی چسب
  • پارچه
  • و…
مشاهده  نحوه مطالعه الگوهای خیاطی صفر تا 100 خواندن علائم و نشانه ها

10 – برای مهارت در خیاطی چقدر زمان لازم داریم؟

همه چیز بستگی به خودتان دارد. شما می توانید تمام عمر خود را صرف یادگیری کنید و مدام طول زمان یادگیری خود را بیافزایید. همچنین می توانید در زمانی کوتاه و با بهره گیری از یک آموزشگاه با اعتبار و استاد با سابقه کاری مناسب و مدرکی معتبر در زمانی کوتاه تر موفقیت خود را ببینید و به سمت تبدیل شدن به یک خیاط حرفه ای قدم بردارید.

در واقع باید بگوییم زمان آموزش خیاطی به چندین عامل مهم بستگی دارد که عبارتند از:

  • آموزشگاه
  • استاد
  • نوع متد
  • نوع آموزش
  • استعداد هنرجو
  • خواست و تلاش هنرجو

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

شما می توانید برای آن که در مدت زمان کمتری آموزش خیاطی خود را به اتمام برسانید به کلاس های فشرده و خصوصی بروید اما اگر چنین قصدی ندارید باید بدانید برای تبدیل شدن به یک خیاط کاملا حرفه ای حداقل سه سال زمان نیاز دارید تا به مرور یاد بگیرید، تجربه کسب کنید و بدوزید. در واقع باید بدانید تک تک اشتباهات شما در سه سال ابتدایی خیاطی، خود یک کلاس آموزشی است و شما باید مدام اشتباه کنید تا به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید.

یکی از نکاتی که باید توجه داشته باشیم آن است که سعی نکنید مدام برای خودتان لباس بدوزید زیرا این کار باعث می شود شما روند خیاطی سایز های گوناگون و اندام های متفاوت را یاد نگیرید و تنها برای یک سایز و آن هم سایز خودتان تجربه کسب کنید. در واقع اگر شما بتوانید برای افراد گوناگون لباس بدوزید و با توجه به اندام آنها الگو را طراحی کنید، پارچه را برش بزنید و روند دوخت لباس را طی کنید آن وقت است که می توانید تجربیات خود را افزایش داده و به یک خیاط با تجربه تبدیل شوید.

همچنین این را بتدانید تلاش شما سبب می شود روند رو به رشد شما سریع تر پی گرفته شود، پس بهتر است از سی دی های آموزش خیاطی، مقالات گوناگون، سایت های خیاطی و… استفاده کرده و سعی کنید هر روز به دانشتان اضافه کنید و برای پیشرفت کاریتان وقت بگذارید و تلاش کنید. البته این را هم بدانید که موارد گفته شده تنها در نقش مکمل عمل می کنند و به هیچ عنوان نمی توانند به جای آموزش حضوری تاثیر گذار باشند زیرا جزئیات تنها در آموزش های حضوری به افراد منتقل می شود.

میزان درآمد خیاطی چقدر است؟

میزان درآمد شما در هر حرفه‌ای به تجربه، تلاش و مهارت بستگی دارد. علاوه بر آن در حرفه خیاطی، نوع کار خیاط نیز در مقدار درآمد تاثیرگذار است. مسلما کار کردن در یک تولیدی لباس درآمد کمتری نسبت به خیاطی در مزون شخصی دارد. در کنار این موارد، سابقه کاری، شهرت، شهر محل کار، سطح درآمد مشتریان و… همگی در میزان درامدما ازاین کسب وکارموثراست.

درمجموع شغل خیاطی درآمد مناسبی را برای کسی که در این مسیر قرار دارد، ایجاد می‌کند. ولی بیش از هر چیز میزان پشتکار شما و به‌روز کردن اطلاعات در افزایش سطح درآمد موثر خواهد بود.

از آن‌جا که پوشاک جزو نیازهای اساسی افراد است، همواره و در شرایط مختلف برای آن تقاضا وجود دارد. از این رو بازار پوشاک همواره دارای رونق است. درآمد خیاط‌ ها بسیار متفاوت است. میزان تجربه، مهارت و نوع کار در تعیین میزان آن موثر است.

هر چه فرد، ماهرتر باشد سفارشات بیشتری گرفته و درآمد بهتری خواهد داشت. از طرفی درآمد فردی که در کارگاهی کوچک مشغول به کار است، با خیاطی که به صورت صنعتی و وسیع کار می‌کند، متفاوت است.

بیش از هر چیز میزان پشتکار شما و به‌روز کردن اطلاعات در افزایش سطح درآمد موثر خواهد بود

خیاط ها روز جهانی دارند!

از تاریخ هایی که در سازمان یونسکو و تقویم جهانی میتوان دید، روز جهانی خیاط است. در سال‌های اخیر، روز بیست و یکم آذر ماه به نام روز خیاط نام‍گذاری شده است.

  • تاریخ روز جهانی چرخ خیاط در تقویم شمسی : یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
  • تاریخ روز جهانی چرخ خیاط در تقویم میلادی : ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱
  • تاریخ روز جهانی چرخ خیاط در تقویم قمری : ۲ ذی القعده ۱۴۴۲

انواع متدهای خیاطی

خیاطی، متدهای مختلفی دارد و هر متد نقاط ضعف و قوت خود را دارد. برخی از این متدها دیگر منسوخ شده‌اند و برخی دیگر در دوره‌های آموزش خیاطی به شاگردان آموزش داده می‌شود. در ادامه این متدها را بازگو می‌کنیم:

۱- متد گرلاوین: این متد یکی از قدیمی‌ترین متدهای خیاطی می‌باشد که اکنون منسوخ شده است؛ این روش کمی پیچیده است و ایرادهای زیادی هم دارد اما با این حال باز هم از آن استفاده می‌شود.

۲- متد مولر: این متد پیچیدگی کمتری و دقت بالایی دارد و به هنرجویان مبتدی آموزش داده می‌شود. شاید در بسیاری از موارد حتی نیازی به پرو لباس نداشته باشد.

۳- متد ساده: این متد نیز مناسب هنرجویان مبتدی است اما به زیبایی متد مولر نمی‌باشد. در این متد بسیاری از ریزه کاری‌ها حذف شده‌اند.

۴- متد سایزبندی: روش سایزبندی براساس الگوهای از قبل آماده است. برای مثال شما می‌توانید با توجه به اندازه‌های خود، از الگوهایی با سایز ۳۴، ۳۶، ۳۸، ۴۰ و… استفاده کنید. این متد محدود است یعنی نسبت به متدهای دیگر قدرت مانور کمتری دارد. این روش نیز روشی مناسب برای آموزش خیاطی به هنرجویان مبتدی است. همچنین بیشتر لباس‌های تجاری با این متد دوخته می‌شوند.

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

آیا من هم میتونم مزون بزنم؟

زدن مزون و خیاطی برای آن شرایط خاصی دارد. شما ابتدا باید یک خیاط حرفه ای باشید تا بتوانید لباس را بر تن مانکن کرده و زیبایی های آن را به نمایش بگذارید. در واقع اگر شما نتوانید لباسی در خور بدوزید، بهترین مانکن ها را هم داشته باشید لباستان به چشم نمی آید و زیبایی ندارد. پس ابتدا توانایی خیاطی خود را بالا ببرید.

همان طور که گفته شد برای مزون ها باید از چرخ های صنعتی استفاده کنید زیرا این نوع چرخ ها دارای دوام بسیار بالایی هستند و طول عمر خوبی به نسبت سایر چرخ ها دارند. همچنین امکانات چرخ خیاطی صنعتی به قدری است که می تواند تمامی نیازهای شما را برآورده کرده و کمک کند تا بهترین لباس ها را طراحی کرده و بدوزید.

آیا برای خیاط شدن حتما باید به کارگاه ها و کلاسهای خیاطی رفت؟

البته دیگر گذشت زمانی که تنها بانوان پای چرخ خیاطی می‌نشستند و باید گفت این روزها زن و مرد بدون هیچ تفاوتی می‌توانند هنر خیاطی را در منزل آموخته و انجام دهند، اما لزوم این کار چیست؟ آیا منطقی نیست که بزرگترها به سمت خرید لباس آماده بروند و زمان خود را طرف طراحی الگو یا خیاطی نکنند؟ باید بگوییم خیر، بهتر نیست!

می‌دانید چرا؟ زیرا این روزها قیمت لباس آنچنان افزایش یافته است که خرید یک دست لباس ساده می‌تواند تمامی حقوق یک ماه کارمندان را به خود اختصاص دهد تازه آن هم در شرایطی که خریدار محترم قصد پوشیدن برندهای معروف را نداشته باشد به خرید لباس‌های متوسط و گاها بی‌کیفیت نیز اکتفا کند.

همچنین بخوانید: علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی

از طرف دیگر بسیاری از لباس‌های موجود در بازار، وارداتی هستند و هر روز با افزایش قیمت ارز، ارزشی چند برابر پیدا کرده و جیب بسیاری از خریداران را خالی می‌کنند. به همین دلیل است که می‌گوییم شاید بازگشت به سنت قدیمی خیاطی در خانه بتواند علاوه بر صرفه اقتصادی بسیار عالی، حتی گاه به مرحله درآمدزایی نیز برسد.

چه مهارت هایی برای انجام دادن شغل خیاطی لازم است

۱۲ فایده و مزیت شغل خیاطی

خب در این قسمت از مطلب چگونه خیاط شویم به ۱۲ فایده شغل خیاطی که کسب و کار خیاطی را پر رونق می‌کند می‌پردازیم و به همین دلایل است که افراد زیادی برای آموزش خیاطی به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند:

۱- محل کار خیاط

یک خیاط در محل‌های متفاوتی می‌تواند به شغل خیاطی بپردازد؛ در کارگاه‌های کوچک و بزرگ، در پاساژهای تجاری، در کارخانجات نساجی و تولید پارچه و پوشاک، در مزون و حتی در منزل خود! اکنون با گسترش تکنولوژی یکی از بهترین فعالیت‌ها در دنیای مجازی دوخت و فروش آنلاین پوشاک است، اگر دستی بر آتش دارید از این فرصت عالی استفاده کنید و محصولات با کیفیتی را به دست مشتریان خود در سراسر کشور و حتی جهان بفرستید

.چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

۲- زمینه‌های فعالیت خیاط

بعد از گذراندن دوره‌های آموزش خیاطی می‌توانید با انتخاب یک یا چند شاخه از این حرفه کسب و کار خیاطی خود را ابتدا در منزل راه اندازی کنید. خیاطی دارای شاخه‌های متعددی از جمله: خیاطی پوشاک مردانه، پوشاک زنانه، پوشاک بچه گانه، لوازم‌های خانگی مانند رویه مبل، کوسن، رومیزی، پرده و بسیاری موارد دیگر می‌باشد که هر کدام از این موارد دارای زیر شاخه‌هایی است مثلاً در قسمت پوشاک زنانه شما می‌توانید فقط در دوختن مانتو فعالیت داشته باشید، یا دوخت لباس مجلسی یا دوخت لباس عروس و یا حتی به عنوان خیاط پوشاک زنانه به صورت کلی فعالیت کنید.

۳- برندسازی

شما علاوه بر آموزش خیاطی باید برای شروع کسب و کار خیاطی خود، کمی هم درباره برندسازی و فروش و بازاریابی و حتی تبلیغات تحقیق و بررسی داشته باشید؛ چرا که با دانستن این موارد می‌توانید به یکی دیگر از فواید شغل خیاطی دست پیدا کنید و آن هم ساخت برند برای خودتان است تا لباس‌های دوخته شده خود را با برند شخصی وارد بازار کنید و با شناخته شدن برندتان درآمد بیشتری هم نصیب خود کنید.

۴- درآمد خیاط

درآمد خیاط‌ها بسیار متفاوت است. میزان تجریه، مهارت و نوع کار خیاط در تعیین میزان درآمد وی موثر است. هر چه فرد توانمندتر و ماهرتر باشد، سفارشات بیشتری گرفته و درآمد بهتری هم خواهد داشت. از طرفی خیاطی که در یک کارگاه کوچک مشغول به کار است، با خیاطی که به صورت صنعتی و وسیع کار می‌کند نیز درآمدهای متفاوتی دارند. در کل اگر برای خودتان کار کنید و انقدر ماهر شوید که سفارش زیادی بگیرید به درآمدهای خیلی خوب خواهید رسید؛ علاوه بر اینکه آموزش خیاطی هم می‌تواند در کنار کارهای دیگر یک منبع درآمد از کسب و کار خیاطی شما باشد.

۵- شغل نیمه وقت

در صورتی که به فکر یک شغل نیمه وقت یا شغل دوم هستید و در کنار آن به شغل تمام وقت خود هم نیازمند هستید، کسب و کار خیاطی یکی از بهترین گزینه‌ها برای مردان و زنان می‌باشد که می‌توانند این کار را با سرمایه‌ای بسیار کم و حتی در منزل خود شروع کنند. در صورتیکه به درستی این کار را انجام دهید و به فوت و فن این حرفه تسلط پیدا کنید، این مژده را به شما می‌دهیم که بزودی خیاطی را شغل اول خود خواهید کرد.

۶- نداشتن هزینه‌های اضافی

این شغل نیازی به هزینه‌های اضافی ندارد، شما شغل خیاطی نیازی به پوشیدن یک لباس کار ندارید و اگر در منزل خود این کار را انجام می‌دهید، نیازی به پرداخت مالیات و یا پرداخت هزینه‌های رفت و آمد را نخواهید داشت. تنها هزینه شما خرید یک چرخ خیاطی و ملزومات خیاطی است.

۷- افزایش خلاقیت و ایده پردازی

اگر شما یک خیاط ماهر باشید به راحتی و با تکیه به تجربه خود می‌توانید ایده‌های جدید و الگوهای جدیدی را پیاده سازی کنید، اما اگر به تازگی آموزش خیاطی را به پایان رسانده‌اید و در فکر شروع کسب و کار خیاطی خود هستید، هر چه تجریه کاری شما بالا رود و هر چه سفارش بیشتری بگیرید، با چالش‌های مختلفی در دوخت و دوز روبرو خواهید شد که همین موارد باعث درگیری مغز و حل مسئله خواهد شد و در نهایت به خلاقیت و ایده پردازی شما اضافه خواهد کرد.

۸- تأسیس مزون و شرکت در نمایشگاه‌ها

پس از شروع کسب و کار خیاطی خود و بعد از مدتی که تجریه کسب کردید، می‌توانید شغل خیاطی خود را گسترش دهید و مزون خیاطی راه اندازی کنید و با همین گسترش خیاط‌های بیشتری را به عنوان همکار استخدام کنید و سفارشات بیشتری بگیرید. در ادامه می‌توانید با برند تجاری خود در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی نیز شرکت کنید.

۹- احساس رضایت پس از نهایی شدن سفارش

چگونه خیاط شویم؟ + هر آنچه در مورد شغل خیاطی باید بدانید!

یکی از فواید شغل خیاطی، رضایت مشتری و احساس خوب او در لباس و در نهایت حس خوشایند آن برای خیاط می‌باشد. وقتی بتوانید از یک تکه پارچه، لباسی بدوزید، به شما احساس آزادی دست می‌دهد. چرا که شما می‌توانید رنگ‌هایی که می‌خواهید را انتخاب کنید و می‌توانید تعیین کنید که پارچه مورد نظرتان چقدر خشک یا لخت باشد. شما می‌توانید تعیین کنید که دامن راسته باشد یا چین دار و کلی موارد دیگر که هنگام دریافت سفارش می‌توانید به مشتری خود بگویید و برای وی لباسی فوق العاده بدوزید.

همچنین بخوانید: تفاوت زانفیکس و لایی چسب

۱۰- صادرات

یکی از فواید عالی شغل خیاطی این است که محصولات شما اگر با استاندارد و کیفیت جهانی تولید شود می‌تواند راه خود را به کشورهای دیگر هم باز کند و این کار مستلزم آموزش خیاطی به صورت حرفه ای و پیشرفته و کسب تجربه فراوان و توانایی ارائه الگوهایی خیاطی جدید و خلاقانه می‌باشد. اگر به این مهم دست پیدا کنید می‌توانید به راحتی محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر هم صادر کنید. راه‌های مختلفی برای صادرات پوشاک وجود دارد که یکی از راحت‌ترین و بهترین آن استفاده از اینترنت و فروشگاه‌های اینترنتی آنلاین است.

۱۱- استخدام

در شرکت‌های مد و پوشاک بین المللی: این گزینه با اینکه یکی از فواید شغل خیاطی است اما نیازمند فاکتورهای بسیاری است و یک خیاط باید از فیلترهای سختی عبور کند تا بتواند در شرکت‌های معروف پوشاک دنیا استخدام شود و در این مورد باید تجربه بسیاری در خیاطی و ایجاد الگوهای خلاقانه بدست بیاورید. البته این مورد غیرممکن نیست و فقط سخت است. اگر به خود اطمینان دارید، مطمئن باشید می‌توانید در یکی از این شرکت‌ها استخدام شوید.

۱۲- مهارت

مهمترین فایده شغل خیاطی، مهارت است. شما هر شغل دیگری داشته باشید، اگر روزی با بحران مالی شدید مواجه شوید و از شغل خود نیز اخراج شوید! هنوز یک مهارت فوق العاده دارید و می‌توانید برای خودتان کار کنید و از مهارت خود درآمد داشته باشید. کافی است آموزش خیاطی خود را تکمیل کنید و کسب و کار خیاطی خود را در منزل راه اندازی کنید و در فضای مجازی به فروش برسانید؛ دوباره به دوران اوج خود بر می‌گردید.

سخن پایانی

شغل خیاطی می‌تواند از یک کسب و کار خانگی با درآمد محدود تا کارگاه‌های بزرگ و مزون‌های معتبر و پولساز را در بر گیرد. آنچه برای شما در این شغل تمایز ایجاد می‌کند، این است که به روز باشید یا خودتان طرح‌های روز را پیگیری کنید یا از طراحان بنام در کسب و کار خیاطی خود استفاده کنید.

می‌توانید به مشتریان خود در زمینه انتخاب لباس و سفارش، مشاوره بدهید. یکی از نکاتی که شما را از یک خیاط ساده به یک خیاط و طراح پرآوازه تبدیل می‌کند، خلاقیت و به روز بودن است.

برای شروع خیاطی می توانید از صفحه محصولات از طریق لینک زیر سفارش خود را ثبت نمایید.

09394204334

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *